Syyspäivien teemana oli monialaisuus koulussa. Toimintauniversumin keskipisteenä Tammerkosken Lukio. Sunnuntaina jalkauduttiin ympäri kaupungin KMO:n ja Tanssimania-tapahtuman yhteisiin pajoihin.
Ohjelma rakentui niin, että työpajojen sisällöistä sai itselleen spektrin äänestä , ilmaisutaidosta prosessidraaman painotuksella , liikkeestä, tunneilmaisusta, bodypercussionista ja ukulelen soitosta. Suurimmasta osasta työpajoja osallistujat saavat materiaalit itselleen. Tässä kirjoituksessa on joitain heti käyttöön-ajatuksella tehtyjä nostoja materiaaleista.
Viikonlopun aikana osallistujat saivat laajentaa omia spektrejään myös soundien muokkaamisella syntetisaattorilla ja soitonopiskelupeliin Yousicianiin tutustumalla.
Ajankohtainen monialaisten oppimiskokonaisuuksien tulo kouluihin ja lukioihin avattiin niin, että Pohjolanrinteen koulussa pidetty Minun Suomeni-viikko esiteltiin sekä suunnittelun, toteutuksen että arvioinnin osilta.
Marietta Kunnaksen prosessidraama-työpaja eteni rennosti ja ilmaisutaidon harjoitusten myötä vapautuneessa hengessä. Marietta antoi tehtäväksemme juurevia pienin muutoksin eteneviä maailmanlaajuisesti käytössä olevia perusharjoituksia. Lämmittelyä: Maadoitetaan jalat tukevasti maahan, juuret vetää kroppaa alaspäin. Ravistellaan ja jännitetään kädet, irrotellaan sormet toisistaan. Myös kasvot herätellään tekemällä niistä kunnon rusina ja sitten avaamalla apposelleen. Äänen lämmittelyä haukotellen ja kevyttä gorillan ääntä tuottaen leuka rentona rintaa naputellen.
Perusdraamaharjoitus parin kanssa: 1. A -sanoo ” anna se mulle” ja B sanoo “en” 2. laajennetaan sarjaksi kyllä-ei-kyllä-ei-kyllä-ei. Saa ja pitää käyttää vain äänenpainoja, kehonkieltä ja tunnetilojen vaihtelua. 3. pienenä lisänä edelliseen lisätään repliikkejä. Rauhattomuutta saa kanavoida kroppaan liikehdinnällä kaikissa kolmessa versiossa.
2. Yksilöharjoitus: kävellään tilassa replikoiden “rakastan maanantaita, tiistaita .. kaikki viikonpäivät! Vaihdetaan tunnetila “vihaan maanantaita….jne. Kolmantena tasona vaihdellen tunnetilaa “rakastan maanantaita, vihaan tiistaita.. jne”
Kun saatiin kroppa, mieli ja yhteisöllisyys herkistettyä avoimiksi luotiin pienryhmissä kuunnelmat, jotka esitettiin ensin niin, että muut ryhmästä kuuntelivat kuulemisensa optimoiden silmät kiinni istuen selkäpuoli tekijöihin päin.
Kuunnelmat saivat alkunsa tekijöidensä vapaista impulsseista. Käytössä vain gibberish-kieli, kaikki äänentuottomahdollisuudet omasta kropasta sekä tilan materiaaleista lähtevät äänet (esim vesihanan päällelaitto, oven kiinni lyönti yms) Ohjeena myös se, ettei yhtäaikaisia ääniä kannata tuottaa liikaa hankalan erottumisen vuoksi. Rytmitys, tauot ja tihentymät huomioiden ja ihan klassinen rakenne alku-keskikohta-lopetus mukaan!
Pienenä muutoksena edellisiin yleisö kääntyi katsojiksi ja vaihdeltiin kuunnelman tyylilajia; kauhu, baletti, repliikkejä lauletusti yms. Oppilaille alkuimpulssin voisi antaa myös valokuvista.Lopuksi ideoitiin kuinka lyhyistä kuunnelmista niiden järjestystä vaihdellen saa juoni- ja tarinavaihtoehtoja musikaaliin! Kuvassa luodaan ääniä.
Mielikuvitus lähti lentoon Harri Hertellin pohjustuksista Spoken words-pajassa.
Minulle lavarunous oli kiehtovasti uutta luovaa ja kynnys sanojen käytölle todella tipahti pajassa. Saimme ohjeeksi kirjoittaa ihan mitä vain noin parin minuutin ajan. Seuraavaksi teimme omia lavarunoja ohjeena luoda tempaiseva alku, esim käyttämällä väittämää, myös runon nimi itsessään voi vangita; “Naapurilla on paremmat roskat”. Ajatusten sanoittaminen jostain itse koetusta ja oma näkökulma tavanomaiseen aiheeseen ovat myös mainioita lähtökohtia. Ohjeena saimme myös pitää runon lopun intuitiivisen luottamuksen kohteena ts kun asia on sanottu ei tarvi alleviivata tai korostaa sitä jatkamalla kirjoittamista sen enempää. Huumori ja komiikka ovat myös mainio tapa pehmittää ja kutkuttaa vastaanottajan reseptoreita. Esim jos lavarunoilija haluaa ilmaista vegaaniuden puolesta, sen voi ilmaista kertomalla kuinka mainioita tyyppejä eläimet ovat.
Sunnuntain bodypercussion-pajasta löytyy livekomppailunäytteita fb-sivuiltamme blokattavaksi omaan käyttöön. Lisäksi Elisa Seppänen luo materiaalia osallistujien materiaalipankkiin.
Syyspäivien lopuksi tutustuimme pelillisyyttä ja matalankynnyksen musisointia manifestoivaan neljän soittimen kitaran, basson, ukulelen ja pianon Yousician-soitonopiskelupeliin. Moni kollega olikin jo käyttänyt sitä insipiroivana ja oppilaita itsenäiseen musisointiin kannustavana ohjelmana, jonka parhaita piirteitä ovat taiten sovitetut taustamusiikit, kaikenlaisten genreiden käyttö, erittäin matala, mutta mukavasti koukuttava aloitus, jonka jälkeen voi aloitella lead-, rhythm- ja knowledge-oppimispolkuja. Kaikki asiat havainnollistetaan näyttämällä, esim asento ja virittäminen. Akustista kitaraa ja ukuleleä voi käyttä ilman äänikorttia ja apsi toimii kännykällä. Huolettoman piirteen tuo Teoston kanssa solmittu kokeilu premium-käyttäjille tekijänoikeuksien toteutumisesta. Oppilaat kirjautuvat ilmaiseen versioon omilla tunnuksilla, heidän edistymisensä tallentuu ja ilmaisesti saa 1-2 video-oppituntia/päivä ja puoli tuntia/päivä. Yousician.com!
Bodypercussion- pajan inhimilliseen ytimeen käyvän brasilialainen laulun ajasta ja ajattomuudesta löydät pajaesityksenä fb-sivuiltamme.
“kuljettaa venhettä aallot sekä tuuli, huuhtoutuu mereen rantahiekka sataman,
vain linnunhöyhen on elämäkin juuri, säilyy muuttumatta ainoastaan rytmi Sirandan”
Syyspäivien jälkimainingeilta
Heta Lemminkäinen
musiikin lehtori/KMO