Lausunto eduskunnan sivistysvaliokunnalle 22.5.2018 teemana lukiodiplomi

 

Eduskunnan sivistysvaliokunta pyysi KMO:lta lausuntoa teemasta lukiodiplomin asema ja kehittämistarpeet. Lausunto lähti valiokunnalle 22.5. ja on luettavissa ohessa.

Opiskelijan osaaminen kaikissa lukiossa opetettavissa aineissa tulee olla mahdollista osoittaa osana lukion päättötutkintoa. Taito- ja taideaineissa lukiodiplomit tarjoavat tähän aineille ominaisen mallin. Lukiodiplomit on saatava kiinteäksi osaksi ylioppilastutkintoa. Tällöin myös lukiossa pakollisina opetettavien taito- ja taideaineiden diplomien suorittaminen tulee olla mahdollista kaikissa Suomen lukioissa yhdenvertaisuuden toteutumiseksi.

 

Diplomien arviointia pitää yhdenmukaistaa ja taata arvioinnin luotettavuus. Tämän takaisi valtakunnallinen tehtävään koulutettujen sensorien verkosto. Näin myös mahdollistuisi niiden kattavampi huomiointi korkeakoulujen sisäänpääsypisteitä laskettaessa.

Koulujen musiikinopettajat tukee diplomien laajentamista koskemaan myös muita aineryhmiä kuin taito- ja taideaineita. Diplomityö on toteutukseltaan ja kulttuuriltaan nykyistä ylioppilastutkintoa lähempänä nykypäivän korkeakoulu- ja työelämän vaatimuksia sekä toimintaa. Sillä opiskelija voi osoittaa kykynsä monipuoliseen ajatteluun, pitkäjänteiseen, tavoitteelliseen työskentelyyn sekä tietojen ja taitojen kehittävään yhdistelyyn.

Gaudeamus igitur -työryhmän loppuraportissa todetaan sellaisten korkeakouluopinnoissa tarvittavien geneeristen taitojen, kuten oppimaan oppimisen, kriittisyyden ja tieteellisen kirjoittamisen oppimisen varmistamisen olevan tärkeää. Näitä ei nykymuotoisessa ylioppilastutkinnossa pystytä arvioimaan. Lukiodiplomit tarjoavat tähän erinomaisen mahdollisuuden.

Lukiodiplomien tulee tunnustaa oppiaineiden ominaispiirteet ja työskentelytavat. Esimerkiksi musiikin diplomista ei pidä tehdä uutta kirjallista työtä, vaan keskiössä on oltava musiikkiin kuuluvat, lukion opetussuunnitelmassakin määritellyt, taidot ja toiminnallisuus.

Yhteenvetona

  • kaikkien lukion oppiaineiden osaaminen oltava mahdollista näyttää lukion päättötutkinnossa
  • pakollisten taito- ja taideaineiden lukiodiplomit mahdollisiksi jokaiselle opiskelijalle
  • lukiodiplomi nykyistä ylioppilaskoetta kokonaisvaltaisempi tapa osoittaa opiskelijan tietoja ja taitoja
  • lukiodiplomien tulee olla oppiaineille ominaisten toimintatapojen mukaisia

 

Lisätietoja puheenjohtaja Jouni Haapakoski, 0408697150

Koulujen musiikinopettajat ry