”Anna oppilaalle vastuuta ja välineitä, rajoja ja respect!”

MARINA LINDHOLM – VUODEN MUSIIKINOPETTAJA  2018

Marina Lindholm toimii  musiikin lehtorina Kauniaisissa opetuskielenään ruotsi. Hän aloitti siellä  tuntiopettajana jo opiskeluaikanaan vuonna 1988.

Nykyisin Marina opettaa niin  Gymnasiet Grankulla samskolanissa  kuin Hagelstamska skolanissa. Valinnaiskurssien pitoon Marinalla  ei ole aikaa, koska vuodesta 2007 hän on opettanut didaktiikan lehtorina myös Sibelius-Akatemiassa.  Siellä hänellä on 50 %:n virka, eli hänellä on yhteensä 1,5 virkaa hoidettavanaan.

Sibelius-Akatemian Mukalla Marina luotsasi aluksi vain ruotsinkielisiä opiskelijoita, mutta vuodesta 2010 hän on opettanut myös  Ainedidaktiikka 1:stä (alakoulun musiikki) kaikille suomenkielisille opiskelijoille ja kehittänyt harjoittelukouluverkostoa. Marina pitää itseään  etuoikeutettuna saadessaan opettaa kahdella kielellä – “ kaksikielisyys on valtava rikkaus!”

Marina opetti 5-6-luokkalaisia  26 vuotta Granhultsskolanissa vielä kolme vuotta sitten.  

Opetuksen ohessa Marina on tehnyt suomenruotsalaisia oppikirjoja; ;  alakoulun Da Capo-sarjaa ja lukion Coda-kirjoja. Lisäksi hän on  järjestänyt isoja koululaiskonsertteja Musiikkitalossa.

Millaisia pedagogisia oivalluksia olet tehnyt työskenneltyäsi oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa pitkään?

No ainakin sen että silloin kun minua ei tarvita  – kun oppilaat ottavat vastuuta omasta oppimisestaan, osaavat toimia ryhmässä, harjoittelevat omin päin  – silloin olen onnistunut!

Joku viisas sanoi kerran: ”Anna oppilaille vastuuta ja välineitä, rajoja ja respect!”

Mikä on parasta oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa työskennellessä?

Vuorovaikutus lasten ja nuorten kanssa. Jokainen tunti/päivä on erilainen ja harvoin on tylsiä työpäiviä. Itse oppii koko paljon.

Mitä antaisit ohjeiksi meille kaikille musiikinopettajille työssämme?

Ole oma itsesi äläkä ota itseäsi liian vakavasti. Huumorilla pärjää pitkälle.

 Mitkä asiat auttavat sinua jaksamaan työssäsi?  Kun näkee oppilaiden innostuvan ja kiinnostuvan musiikista! Kun he oppivat soittamaan musatunnilla ja sitten hankkivat jonkun soittimen, esim kiipparin tai ukulelen, kotiin.  Tosin Mukan opiskelijoille olen sanonut että minulta ei todellakaan saa kysyä joulukuussa viihdynkö musiikinopettajana – silloin vastaus on varmaan jyrkkä EN! Se on ihan järkyttävää aikaa, kun pitää tapella kelloa ja kalenteria vastaan. Kuukauden verran herään melkein joka yö ja syön kaikkea mitä kaapeista löytyy (kollegat kyselevät yleensä jo syysloman jälkeen joko keksipaketit on avattu :D)    Olemme sopineet, että viimeistään tammikuun alussa opiskelijat saavat esittää kysymyksen uudestaan. Nimittäin heti kun itsenäisyyspäiväjuhla-, Lucia- tai joulujuhla alkaa ja oppilaat laulavat, soittavat ja pistävät itsensä likoon, olen maailman onnellisin musaope. Ja taas täysin varma siitä että ammatinvalinta on se minulle ainoa oikea ja paras.

Mikä sinulle on mieluisinta musiikin opettamisessa?

Taidan kyllä olla aikamoinen työnarkomaani, pidän suunnittelemisesta, projekteista, materiaalien valmistelusta. Se on edelleen 30 vuoden jälkeenkin hauskaa! Voisin päivät pitkät suunnitella esim kuuntelutehtäviä ja muuta oppimateriaalia. 

Kutkuttava ja mieluinen haaste on myös aina ollut se, miten saada koulussa kaikki oppilaat aktivoitua. Miten voin opettaa kaikkia soittamaan esim pianoa? Minkälaisia pedagogisia ratkaisuja/materiaalia voi keksiä niin että se  onnistuu koko luokan kanssa tehokkaasti? Itse kyllästyisin jos minulla olisi vain yksi oppilas kerralla –ryhmäopetus on haasteellista mutta ehdottomasti mun juttu!

Ja koska pidän musiikista ja opettamisesta, haluan myös jakaa se rakkaus muille, saada musiikin opiskelijatkin Mukalla huomaamaan miten antoisaa musiikinopettajan työ on!  Harva Mukalainen on opettanut koulussa ennen Mukalle tuloa. Minkälaisia välineitä ja eväitä voin antaa heille niin, että he lähtevät innokkaina ja turvallisin mielin Perusharjoittelu 1:seen?

Miten rentoudut töiden jälkeen/lataat akkuja?

Haha!! Kehtaakohan tätä edes sanoa ääneen… matkustelen ja juon samppanjaa!

Voisin asua matkalaukussa ja samppanjaa voisin juoda lasillisen joka päivä. Jos samppanjan maistelu ja keräily voi pitää harrastuksena, niin minä sitten harrastan sitä! Skål!

Tunturissa hengitän ja rauhoitun. Ylläksen-mökki on rakas, talvella laskettelen ja kesällä vaellan. Mieheni kanssa autoilen paljon Norjassa, Espanjassa ja Keski-Euroopassa. Nyt kun aikuiset pojat eivät enää asu kotona, on heidän kanssa vietetty aika myöskin todella arvokasta.

Soitan myös ukulelea kuudetta vuotta GrUS:issa (Grankulla Ukulelesällskap). Youtubesta löytyy todistusaineistoa… Sillä pienellä soittimella vedetään klassista, poppia, rokkia, jazzia – laidasta laitaan, hullulla meiningillä. Siinä porukassa en halua johtaa, en tehdä sovituksia – teen ja soitan vaan niin kuin käsketään ja se on ihanan rentouttavaa!

Millaisia terveisiä lähetät kaikille musiikinopettajille?

Muista,  että koulun musiikinopettajalla on yksi musiikkialan tärkeimmistä työtehtävistä! Meidän käsissämme on suuri osa kaupungin tai jopa koko kylän oppilaat. Me huomaamme lahjakkuudet ja lähetämme monta muusikonalkua opiskelemaan musiikkioppilaitoksiiin.  Siellä voidaan kouluttaa solisteja ja se on hienoa! Mutta kaikkiin muihin oppilaisiin, siihen suureen massaan, voimme myös sytyttää kiinnostusta musiikkiin – kasvatamme konserttikävijöitä ja ”tavallisia” musiikin harrastajia, kuorolaulajia jne. Ja se on todella arvokasta työtä!